Należy jednakże pamiętać, że budżetowanie nic rozwiązuje wszystkich problemów organizacji. Doskonali jedynie zarządzanie nią. Podane cele budżetowania są oceniane elektami. Do bezpośrednich efektów stosowania procedury budżetowania możecie zaliczyć:
– oszczędności, a zatem poprawę wyniku finansowego,
– relatywne skrócenie czasu obsługi pacjenta, a przez to wzrost zdolności do świadczenia usług,
– ujawnienie i wykorzystanie rezerw w świadczeniu usług,
– obniżenie wielkości zaangażowanego kapitału,
– możliwości wzrostu wynagrodzeń pracowników.
– Natomiast do pośrednich efektów stosowania budżetowania zalicza się:
– usprawnienie zarządzania,
– bieżące monitorowanie przebiegu procesu świadczenia usług medycznych,
– poprawę rytmiczności i jakości pracy,
– wzrost motywacji pracowników i menedżerów,
– wzrost zaufania kredytodawców i wierzycieli.
Punktem wyjścia sporządzania bieżącego budżetu finansowego jest określenie przewidywanych przyszłych wartości sprzedaży usług medycznych. Dla celów planowania tej sprzedaży wskazane jest przeprowadzenie dwóch rodzajów prognoz. Jedną z nich jest plan prowadzony na podstawie wewnętrznych uwarunkowań podmiotu, przede wszystkim zdolności kadrowych, technicznych i logistycznych w świadczeniu usług. Jeśli nie ma wystarczających środków majątkowych do świadczenia planowanych usług należy już w tym momencie dokonać specyfikacji, w jakie, kiedy i w ile urządzeń należy zainwestować, aby można było zrealizować zakładany poziom sprzedaży usług medycznych. Takie proste ekstrapolowanie trendów ma jedną wadę, a mianowicie nie uwzględnia ryzyka zmian, które mogą mieć miejsce w otoczeniu.
Dlatego wskazane jest sporządzanie prognoz w oparciu o uwarunkowania zewnętrzne. W tym podejściu prognozy Waszej sprzedaży są weryfikowane ze zgłaszanym popytem na usługi medyczne, konkurencją w tym sektorze, sezonowością działania itp.
Plan sprzedaży jest sporządzany najczęściej przy wykorzystaniu metod dość prostych. Budżetowanie sprzedaży usług medycznych przeprowadzamy wg następujących etapów:
– I) ustalamy na podstawie danych historycznych, np. z poprzedniego roku, docelowe przychody ze sprzedaży komercyjnej oraz wpływy z kontraktowania usług w RKCh w najlepszym miesiącu działalności. Przyjmijmy w przykładzie umowną wartość, np. 100 000 zł. Oznacza to, że gdyby nie istniały na rynku warunki ograniczające sprzedaż usług, wówczas sprzedaż roczna mogłaby wynieść I 200 000 zł (12 miesięcy x 100 000 zł):
– 2) następnie na podstawie dotychczasowych zachowań otoczenia określamy zapotrzebowanie na poszczególne usługi medyczne w kolejnych miesiącach:
Leave a reply