Działania jednostek medycznych i lekarzy w tym zakresie, są ograniczone ze względu na obowiązujące przepisy prawne. Jednocześnie szczególną rolę w kształtowaniu marketingu usług medycznych odgrywają następujące czynniki:
– promocja usług medycznych: głównie w wymiarze informowania o rodzajach świadczonych usług i ich zakresie:
– promocja profilaktyki: związana z projektami marketingowymi służącymi zmianie społecznego nastawienia do określonych zjawisk czy patologii społecznych. Realizowana zarówno w wymiarze regionalnym jak i ogólnopolskim:
– public relations: jako jeden z najważniejszych i najtańszych elementów komunikacji marketingowej w służbie zdrowia, rozumiane jako kształtowanie pozytywnego postrzegania danej jednostki lub środowiska medycznego np. w danym regionie. Jest to jednocześnie element niezmiernie wrażliwy na popełniane błędy – np. nawet drobne problemy związane z usługami czy funkcjonowaniem przychodni rejonowej mogą mieć niebagatelny wpływ na wybór pacjentów. W tego typu sytuacjach najpierw' powinno się zmienić działanie tego typu jednostki i odpowiednio to nagłośnić, niż próbować „zatykać uszy i oczy” pacjentów kolorowymi folderami:
– publicity: szczególnie w wymiarze aktywnej, stałej i konkretnej współpracy z mediami, które jako opiniotwórcze pełnią szczególną rolę w marketingu medycznym.
Leave a reply