Przewidywane pozytywne skutki wprowadzenia konkurencyjnych do Kas Chorych instytucji w zakresie PUZ:
– w obliczu konkurencji Kasy Regionalne będą stymulowane do racjonalnych i ekonomicznych zachowań nakierowanych na polepszenie oferty, lepsze zarządzanie środkami ze składek i pozyskiwanie ubezpieczonych np. poprzez zagwarantowanie wyższego standardu usług:
– stworzenie apolitycznej konkurencji daje szansę na ograniczenie politycznego wpływu Rad Kas i Sejmików Wojewódzkich na decyzje w kasach na rzecz działań merytorycznych, racjonalnych ekonomicznie decyzji niezbędnych do utrzymania się na rynku:
– funkcjonowanie w jednym województwie wielu ubezpieczycieli spowoduje spadek roli kas jako kreatora polityki zdrowotnej, oraz jedynego podmiotu „odpowiedzialnego” za utrzymanie wszystkich istniejących zakładów opieki zdrowotnej w województwie. Zmniejszy się presja na kasy aby finansowały całą infrastrukturę, zwiększy się konkurencja miedzy ZOZ-ami o środki na świadczenia zdrowotne. Wzrośnie rola samorządów jako kreatora lokalnej polityki zdrowotnej:
– kilku płatników mających możliwość zakupu świadczeń u najlepszego świadczeniodawcy w naturalny sposób przyspieszy restrukturyzację ZOZ-ów, postawi większe wymagania przed kadrą menedżerską, wymusi poprawę zarządzania oraz działania w kierunku polepszenia jakości świadczeń w placówkach służby zdrowia w konsekwencji prowadząc do wzrostu satysfakcji pacjentów.
Zarządy Kas Chorych często posądzone są dzisiaj o uznaniowy i nie do końca czytelny rozdział środków ubezpieczeniowych na zakupywane usługi medyczne w danych placówkach.
Bardzo dobrym rozwiązaniem znanym w europejskich systemach ubezpieczeniowych rozwiązaniem uniemożliwiającym powstawanie takich zjawisk jest uzupełnienie systemu o nowe, konkurujące z Kasami Chorych instytucje ubezpieczenia zdrowotnego.
Leave a reply